Poziomy rowerów elektrycznych
Jedną z najważniejszych części rowerów elektrycznych są opony. Opony odpowiadają za siłę, jaką wywierasz na pedały, używane hamulce, niedoskonałości drogi, na które napotykasz, oraz zmiany kierunku, jakie dokonujesz podczas jazdy. Opony mają wpływ na wiele aspektów Twojego roweru. Dlatego stan Twoich opon wpływa na to, jak bezpiecznie i komfortowo czujesz się podczas jazdy.
Czytaj dalej, aby poznać różne style i wymiary kół do rowerów elektrycznych oraz wpływ tych odmian na wybór koła, jeśli planujesz jeździć na rowerze elektrycznym i wiesz trochę o kołach.
Wybierając odpowiednią oponę do skutera elektrycznego, należy wziąć pod uwagę wiele czynników. Odporność na przebicie i zdolność pokonywania różnych nawierzchni, takich jak asfalt, ścieżki holownicze nad kanałami i inne nieutwardzone ścieżki rowerowe, będą dobrze oceniane przez przeciętnego rowerzystę jeżdżącego w celach rekreacyjnych i dojeżdżających do pracy.
Dlaczego odporność roweru elektrycznego na przebicie jest tak kluczowa?
Kolejnym kluczowym czynnikiem jest odporność na przebicie. Wiele opon znajdujących się w wyposażeniu standardowym rowerów elektrycznych zapewnia jedynie podstawowe bezpieczeństwo. Wymiana dętki może być trudna, gdy znajdujesz się w zatłoczonym miejscu lub na poboczu drogi.
Wymiana opon jest trudniejsza, jeśli Twój rower elektryczny ma silnik w piaście przedniej lub tylnej. Aby zdjąć koło z haków, należy odłączyć złącza i często potrzebny jest klucz o określonej wielkości.
Kilka typów kół do rowerów elektrycznych:
Rodzaj terenu, po którym jeździsz i styl jazdy mogą służyć do kategoryzowania opon do rowerów elektrycznych:
-
Opona napędowa
Opony drogowe mają zazwyczaj szerokość od 23 do 25 mm i niewielką masę całkowitą. Są bardzo cienkie. Opona z małym bieżnikiem ma mniejszą powierzchnię styku z drogą, co zmniejsza tarcie i pozwala na szybszą jazdę. Po nawierzchni asfaltowej mogą poruszać się bez żadnych problemów. Przyspieszanie jest znacznie prostsze, ponieważ na podłoże działa niewielka siła. Dzięki tej cesze jeździec czuje się lżejszy. Z tego powodu opony szosowe są obecnie preferowanym kołem dla wielu osób. Sprawdź rower elektryczny FIIDO
Dyscypliny mają zupełnie inne potrzeby w zakresie opon. Na przykład, jeśli jeździsz na rowerze szosowym i koncentrujesz się na osiągach, potrzebujesz lekkiej opony o niskim oporze toczenia. Opony do rowerów górskich muszą zapewniać dobrą przyczepność w różnych trudnych sytuacjach terenowych.
Żaden z wyżej wymienionych czynników nie jest zbyt istotny dla przeciętnego użytkownika roweru elektrycznego, ale będziesz potrzebować porządnej opony, która potrafi dostosować się do różnych nawierzchni i warunków pogodowych. Kiedy masz wspomaganie elektryczne, masa i opór toczenia nie są tak znaczące.
-
Opona przełajowa
Zarówno opony górskie, jak i szosowe są wyposażone w opony przełajowe. Przy szerokości od 30 do 33 mm są one szersze niż opony drogowe. Opony przełajowe mogą być również prawie płaskie i zawierają maleńkie kolce, które poprawiają przyczepność opony na błotnistej nawierzchni. Opony przełajowe to dobry wybór, jeśli często jeździsz rowerem po błotnistym lub żwirowym terenie. Sprawdź schemat cyklu do pracy
-
Opona rowerowa dojazdowa
Większość osób dojeżdżających codziennie do pracy na rowerach elektrycznych porusza się po zwykłych, twardych nawierzchniach, takich jak asfalt czy beton. W tych lokalizacjach kluczowa jest umiejętność bezpiecznej jazdy w mokrych warunkach. Opony do rowerów elektrycznych do dojazdów do pracy zostały stworzone specjalnie do tego rodzaju jazdy. Opony mają wzór bieżnika przystosowany do każdych warunków pogodowych, są równe i gładkie. Ich średnice zazwyczaj wahają się od 28 do 42 milimetrów. Ze względu na większą pojemność powietrza, która może znacznie obniżyć ciśnienie w oponach, szersze opony zapewniają kierowcy dodatkowy komfort i przyczepność. Oto kilka sugestii, jak unikać grubych opon.
-
Opona do roweru górskiego
Rowery górskie mają sztywne, szerokie i grube opony w przeciwieństwie do cienkich opon szosowych rowerów elektrycznych. Opony te posiadają wyjątkowo grube bieżniki, które potrafią utrzymać solidną przyczepność do podłoża i zapewniają najlepszą przyczepność nawet w trudnym terenie. Są najbardziej odpowiednie dla rowerzystów, którzy jeżdżą głównie po drogach gruntowych, piaszczystych i trawiastych. Niektóre opony do rowerów górskich zawierają również w swojej konstrukcji kauczuk naturalny. Niektórzy uważają, że kauczuk naturalny mocniej trzyma się podłoża niż kauczuk syntetyczny.
Rozmiar kół roweru elektrycznego
Koła rowerowe są produkowane w różnych rozmiarach, od małych 12-calowych opon po ogromne 29-calowe opony. Rozmiar kół ma znaczący wpływ na funkcjonowanie roweru elektrycznego. Dzieje się tak dlatego, że wiele elementów roweru determinuje jego koła. takie jak łatwość poruszania się, stopień toczenia i płynność jazdy. Poniżej pokrótce opisano najpopularniejsze rozmiary kół rowerów elektrycznych i ich funkcje.
-
16-calowe koło do roweru elektrycznego
Rower składany jest częściej wyposażony w 16-calowe koła, ponieważ w tego typu rowerach stosuje się mniejsze koła, aby zmniejszyć wagę i zachować jak najmniejsze rozmiary po złożeniu. Dzięki tej możliwości wreszcie można wygodnie przenosić rowery. Skromny rozmiar koła ma oczekiwany wpływ na wrażenia z jazdy. Na pagórkowatych i nierównych drogach koła te nie radzą sobie zbyt dobrze. ponieważ nawet drobne kawałki przydrożnych śmieci i kamieni mogą mieć na nie wpływ. Dodatkowo mały promień skrętu i krótki rozstaw osi tego typu kół może powodować większą czułość układu kierowniczego.
-
20-calowe koło do roweru elektrycznego
Rower składany będzie prawdopodobnie miał koła 20-calowe, podobnie jak rowery z kołami 16-calowymi. Są one jednak bardziej rozpowszechnione niż koła 16-calowe. Służą jako domyślne koła dla opon BMX ze względu na ich dużą zwrotność. Jednak używanie małych kółek może nadal mieć pewne wady dla rowerzystów, ponieważ są one bardziej podatne na uszkodzenia spowodowane kamykami i innymi przeszkodami niż większe zwykłe koła o średnicy.
-
26-calowe koło do roweru elektrycznego
W świecie rowerów te koła mają długą historię. Reprezentują prawdopodobnie najbardziej typowy rozmiar kół. Idealnie nadają się do różnych rowerów, w tym rowerów szosowych, cruiserów plażowych, a nawet rowerów górskich. Ponieważ są szersze i cięższe, mają większą objętość powietrza do rozprowadzenia podczas pokonywania przeszkód. W porównaniu z kołami omówionymi powyżej, cecha ta zwiększa komfort jazdy. Koła 26-calowe bardziej nadają się do zróżnicowanego terenu, więc możesz z nich korzystać, jeśli podróżujesz zarówno po uboczu, jak i poza nim.