przepisy dotyczące rowerów elektrycznych obowiązujące w Twojej prowincji
Wszyscy europejscy fani powinni znać zasady dotyczące rowerów elektrycznych w Europie, ponieważ popularność rowerów elektrycznych i
Gwałtowna urbanizacja i zmiany klimatyczne to dwa główne problemy, przed którymi stoi obecnie ludzkość, a rowery elektryczne oferują rozwiązanie. Rowery elektryczne są nie tylko bardzo przyjazne dla środowiska, ale także pomagają w poruszaniu się w zakorkowanym ruchu.
Korzystanie z rowerów elektrycznych podlega różnym przepisom w różnych krajach. Podczas gdy niektóre lokalizacje są bardzo przychylne i tolerancyjne, w innych obowiązują surowe zasady.
Oto kompleksowy przewodnik po europejskich przepisach dotyczących rowerów elektrycznych, jeśli chcesz dowiedzieć się więcej.
-
Europejska definicja „roweru elektrycznego”
W różnych częściach świata nie tylko obowiązują unikalne przepisy dotyczące rowerów elektrycznych, ale mają także różne definicje tego, czym jest rower elektryczny. Muszą zostać spełnione następujące wymagania dotyczące cyklu EPAC (cyklu wspomaganego elektrycznie) zgodnie z dyrektywą Unii Europejskiej 2002/24 WE:
Posiadaj silnik pomocniczy, który może dostarczać w sposób ciągły tylko 250 watów mocy. Wspomaganie silnika stopniowo kończy się po osiągnięciu przez rowerzystę prędkości 25 km/h lub zaprzestaniu pedałowania. Zasadniczo certyfikacja typu nie jest wymagana w przypadku rowerów elektrycznych spełniających powyższe kryteria. Kraje członkowskie są zobowiązane do wdrożenia tych zasad poprzez włączenie ich do swojego ustawodawstwa krajowego, tak jak ma to miejsce w przypadku wszystkich dyrektyw Unii Europejskiej.
-
Kilka rodzajów rowerów elektrycznych
Chociaż w przeszłości nie było zgody co do dokładnego wynalazcy pierwszego roweru napędzanego przez człowieka, większość dowodów wskazuje na Europę. Od tego czasu nastąpiło wiele zmian w sektorze rowerów elektrycznych, co sprawia, że kategoryzowanie rowerów elektrycznych staje się jeszcze ważniejsze.
W Europie istnieją cztery kategorie techniczne rowerów elektrycznych, a każda kategoria ma inny zestaw przepisów dotyczących rowerów elektrycznych. Zobacz, jakie są teraz.
Na pierwszym miejscu są cykle elektryczne L1e-A. Mogą one poruszać się z maksymalną prędkością 25 mil na godzinę i wytwarzać maksymalną moc silnika 1000 watów. W pojazdach L1e-A wspomaganie pedałowania i przyspieszania jest połączone. Nazywa się je cyklami zasilania i mogą mieć od dwóch do czterech kół.
-
Irlandzkie przepisy dotyczące rowerów elektrycznych:
Rząd nie uregulował jeszcze formalnie korzystania z rowerów elektrycznych w Irlandii – złożył oświadczenia minister transportu.
Nowe przepisy dotyczące rowerów elektrycznych prawdopodobnie nie będą wymagały żadnych wymogów dotyczących ubezpieczenia ani licencji. Jednak minimalny zalecany wiek to 16 lat, a osoby w wieku od 16 do 18 lat muszą nosić kaski. Sprawdź rower elektryczny FIIDO
Dodatkowo obowiązuje całkowity zakaz jazdy po szlakach, a maksymalna prędkość jazdy na rowerze wynosi 25 km/h. Innymi słowy, już wkrótce w Irlandii zostaną ustanowione nowe ramy regulacyjne, które będą miały wyraźnie na celu kontrolę korzystania z rowerów elektrycznych i hulajnóg elektrycznych.
-
Ogólne europejskie przepisy dotyczące rowerów elektrycznych
Po przyjrzeniu się sposobom korzystania z rowerów elektrycznych w kilku krajach europejskich, oto lista ogólnych zasad odpowiedzialnej jazdy na rowerze elektrycznym:
- Zawsze utrzymuj prawy pas ruchu lub pas dla rowerów, jeśli jest on dostępny.
- W Irlandii wymagane jest utrzymanie lewej strony.
- Używaj sygnałów ręcznych, aby sygnalizować innym kierowcom swoje skręty.
- Zawsze trzymaj jedną rękę na kierownicy.
- Korzystaj ze ścieżek rowerowych, jeśli są dostępne.
- Jeśli nie, w Twoim kraju muszą obowiązywać przepisy określające, gdzie należy jeździć zamiast nich.
- Jeżdżąc rowerem elektrycznym, unikaj ciągnięcia lub pchania jakichkolwiek przedmiotów.
- Jeśli poruszasz się pieszo, korzystając z roweru elektrycznego, jesteś osobą dojeżdżającą do pracy. Oznacza to, że w razie potrzeby można korzystać z chodnika.
Jeśli rower jest wyposażony w podstawowe funkcje bezpieczeństwa, takie jak hamulce, dzwonki i światła, określa się go jako dopuszczony do ruchu ulicznego.
Rower nie jest jednak konieczny do spełnienia wymogów prawnych dotyczących ubezpieczenia, podatków od pojazdów mechanicznych ani prawa jazdy. Dzieje się tak dlatego, że rower jest napędzany przez człowieka i stwarza podobne ryzyko uszkodzenia mienia jak osoba spacerująca lub biegająca, co sprawia, że zakup roweru jest bardzo korzystny.
Jeśli kiedykolwiek czułeś, że rowerem należy jeździć legalnie, ten dzień nadejdzie, gdy tylko ktoś będzie potrzebował uprawnień do prowadzenia taczki! Jest mało prawdopodobne, że nastąpi to w najbliższym czasie.
Podatek samochodowy jest zwykle naliczany ze względu na emisję gazów cieplarnianych wytwarzanych przez pojazdy, podczas gdy rower nie powoduje żadnej emisji. Podatek od ruchu rowerowego jest absurdem, ponieważ naprawdę byłoby korzystne, gdyby więcej osób zaczęło jeździć na rowerach. Jeśli chodzi o prawo jazdy, po prostu nie ma mowy, aby rower był bardziej ryzykowny niż samochód. Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej jest rzeczą najbardziej zbliżoną do ubezpieczenia roweru. Jednak nie jest to wymagane ani nie ogranicza się do jazdy.
-
Przepisy dotyczące rowerów elektrycznych
Pedeleki, często nazywane rowerami elektrycznymi lub e-rowerami, to zasadniczo rowery ze wspomaganiem pedałów. Oznacza to w praktyce, że silnik wyłączy się, gdy rower osiągnie prędkość 25 km/h, co oznacza, że użytkownik będzie musiał mniej pedałować, aby się poruszać.
Wiele krajów przyjęło przepisy zezwalające na korzystanie z rowerów elektrycznych kilka dekad temu, gdy zdało sobie sprawę z ich licznych zalet. Rower silnikowy ułatwiłby poruszanie się i pokonywanie większych odległości. Jedną wadą jest to, że powoduje to, że jest cięższy.
-
Przepisy dotyczące szybkich rowerów elektrycznych
Rowery E i szybkie e-rowery są bardzo podobne, jednak szybkie e-rowery mają wyższy silnik, który może osiągnąć prędkość do 45 km/h. W Europie podlegają one różnym ograniczeniom i przepisom, w tym wymogom dotyczącym kasków i talerzy.
Rowery szybkie są w Irlandii uważane za motocykle i jeśli są używane na drogach publicznych, kierowca musi posiadać prawo jazdy, ubezpieczenie, kask i opłacone podatki.
Zabrania się używania szybkiego ebike’a na irlandzkich drogach, jeśli nie spełnia on tych norm prawnych. Zanim wyruszysz w drogę, niezwykle ważne jest zapoznanie się ze wszystkimi warunkami niezbędnymi dla rowerów elektrycznych i szybkich rowerów elektrycznych.