Ważne elementy roweru elektrycznego
Wprowadzenie:
Rowery to jeden z najczęściej używanych środków transportu, ponieważ są łatwe, praktyczne, niedrogie i niedrogie. Jednak nie każdemu będą one sprawiać przyjemność. Osoby starsze lub niepełnosprawne mogą mieć trudności w prowadzeniu, ponieważ może być trudno jeździć pod górę i zjeżdżać ze wzniesień lub z dużym obciążeniem. Nowa generacja rowerów elektrycznych zaczęła w ostatnich latach zmieniać naszą koncepcję zrównoważonego transportu.
Te nowoczesne rowery łączą w sobie cały komfort samochodu z prostą ekonomiką standardowych rowerów. Przyjrzyjmy się bliżej ich działaniu.
Podstawowa idea roweru elektrycznego:
Koncepcja roweru elektrycznego w formie roweru podłączonego do akumulatora. Masz już rower z napędem elektrycznym, jeśli Twoje światła są zasilane na dynamo. Pomyśl o tym, jak obracają się koła, gdy wielokrotnie pompujesz nogami na pedałach.
Twoja tylna lampa bezpieczeństwa jest zapalana w ciemności za pomocą niewielkiego prądu elektrycznego wytwarzanego przez małe dynamo (generator) umieszczone na tylnej oponie. Wyobraź sobie, że możesz odwrócić tę procedurę.
A gdyby wyjąć lampę i w jej miejsce postawić dużą baterię? Dynamo było napędzane w odwrotnym kierunku przez ciągły prąd elektryczny rozładowywany przez akumulator, powodując jego wirowanie jak silnik elektryczny. Bez Twojej pomocy rower ruszyłby do przodu, gdy dynamo lub silnik obracały oponę. Rower elektryczny. Chociaż może się to wydawać trochę niewiarygodne, tak naprawdę działają rowery elektryczne.
Ważne elementy roweru elektrycznego
Rower elektryczny składa się z czterech podstawowych elementów: akumulatorów, silnika, solidnej ramy i szprych oraz hamulców.
-
Baterie
Duże akumulatory, które często są umieszczone w dowolnym miejscu ramy, pomiędzy kołami, dają rowery elektryczne. Akumulator montowany jest pionowo obok rury podsiodłowej (pionowa część ramy przed tylnym kołem).
Akumulatory roweru przechowują całą energię niezbędną do napędzania Cię do przodu, jeśli w ogóle nie pedałujesz, co czyni je jego najważniejszym elementem. Toster elektryczny wymaga około jednej czwartej tyle energii, co typowy akumulator do roweru elektrycznego, który wytwarza około 350–500 W (lub 35–50 woltów i 10 amperów).
-
Silnik elektryczny
Tylne koło czysto teoretycznego roweru elektrycznego byłoby napędzane bezpośrednio przez dynamo/silnik poprzez wywieranie nacisku na oponę. Większość rowerów elektrycznych działa inaczej. W piaście tylnego lub przedniego koła znajdują się małe silniki elektryczne (lub zamontowane na środku roweru i połączone z zębatką pedału). Jeśli spojrzysz na piastę roweru elektrycznego, prawdopodobnie zauważysz, że jest ona znacznie większa i masywniejsza niż piasta w zwykłym rowerze. Sprawdź schemat cyklu do pracy
-
Uszczelniony kwas ołowiowy (SLA)
Kiedy elektryczne hulajnogi i rowery stały się popularne, akumulatory te były normą. W motocyklach elektrycznych, które często wymagają udziału człowieka, zastosowano nowsze technologie akumulatorów, aby rower był jak najlżejszy, podczas gdy większość skuterów elektrycznych nadal korzysta obecnie z akumulatorów SLA.
-
Kontroler
Możesz sterować wspomaganiem elektrycznym w swoim rowerze elektrycznym dzięki kontrolerowi, który jest kluczowym elementem ich działania i ma różne kształty. Dwie główne kategorie kontrolerów to urządzenia sterowane pedałem i przepustnicą.
Wspomaganie elektryczne zapewniane jest przez systemy aktywowane pedałami po naciśnięciu pedałów. Proste pedałowanie daje taki sam efekt, jak użycie przepustnicy. Poziom wspomagania pedałowania można zmienić za pomocą kontrolera umieszczonego na kierownicy rowerów elektrycznych wyposażonych w systemy aktywowane pedałami. Możesz wybrać żądany poziom pomocy, od braku pomocy po duże wsparcie.
-
Ramka
Rower elektryczny również wymaga nieco zmienionej ramy. Główny element ramy, na którym utrzymuje się ciężar, jest zwykle wykonany z lekkiego stopu aluminium; im lżejsza rama, tym lżejszy rower jako całość i tym dalej można na nim przejechać, zanim będzie trzeba naładować akumulatory. Szprychy w kole muszą być również trwalsze niż szprychy w konwencjonalnym rowerze, który ma cienkie szprychy. Dzieje się tak dlatego, że gdyby szprychy były jedynie konwencjonalne, lekkie, silnik elektryczny koła w piaście obracałby je z dużą siłą skrętu, co mogłoby powodować wyginanie się lub wyginanie szprych (tzw. moment obrotowy).
-
Hamulce
Hamowanie regeneracyjne to sprytna technika, którą rzekomo stosują niektóre skutery elektryczne. Silnik elektryczny w piaście obraca się do tyłu, gdy zaczynasz pedałować lub zwalniasz, co rozpoczyna proces ładowania akumulatorów. Hamowanie regeneracyjne w rowerze elektrycznym nie jest tak przydatne, jak w pociągu lub pojeździe elektrycznym.
Rower elektryczny nigdy nie zyskuje (ani nie traci) energii kinetycznej podczas ruszania i zatrzymywania się, ponieważ ma znacznie mniejszą masę i prędkość niż pociąg czy samochód. Żeby naładować akumulatory do pełna, trzeba by zjechać strasznie dużo wzniesień, a to praktycznie nie jest możliwe.
-
Czujnik
Aby zapobiec zbyt szybkiej jeździe, rowery elektryczne są wyposażone w czujniki monitorujące prędkość i sygnalizujące silnikowi, kiedy należy włączyć lub wyłączyć pedał gazu lub wspomaganie pedałowania. Czujniki mogą wykryć moment obrotowy lub prędkość. Ale oba wykazują podobne zachowania. Twoja prędkość jest monitorowana przez czujnik prędkości. Jednakże czujnik momentu obrotowego śledzi nacisk na pedałowanie, ponieważ większe prędkości wiążą się z mocniejszym pedałowaniem. Sprawdź program do pracy rowerem